"PROJEKTANTKA" ROSALIE HAM

Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: 30 V 2016 r.
Ilość stron: 416
Źródło ilustracji: lubimyczytac.pl

"Projektantka" to pierwsza powieść Rosalie Ham przetłumaczona na język polski. Australijska pisarka prowadzi uniwersytecki kurs kreatywnego pisania, pisze sztuki teatralne i radiowe. Na podstawie książki powstał film, w którym główną rolę zagrała Kate Winslet. Film obejrzałam, książkę przeczytałam. Powiem jedno, książka o niebo lepsza od filmu.

Po 25 latach Tilly wraca do Dungatar, małego australijskiego miasteczka, aby odwiedzić swoją chorą matkę. Wracając, przywołuje wspomnienia z nieszczęśliwego dzieciństwa i tragicznego wypadku, który był przyczyną jej wyjazdu. Kobiecie udało się zdobyć wykształcenie, potrafi szyć obłędne kreacje. Chcąc zjednać sobie mieszkańców postanawia pomóc tamtejszym kobietom i szyje dla nich stroje. Niestety nie wszyscy potrafią to docenić.

Fabuła rozgrywa się w małej australijskiej społeczności, która rządzi się swoimi prawami i skrywa pewne tajemnice. Nic dziwnego, że powrót prześladowanej kiedyś Tilly wzbudza wśród mieszkańców wielką sensację. Dodatkowo okazuje się, że dziewczyna ma ogromny talent, potrafi szyć wspaniałe kreacje, które stają się hitem wśród mieszkanek. 

To, co najbardziej mnie ujęło to sposób, w jaki autorka ukazała swoich bohaterów. Ham doskonale ukazuje ludzkie słabości. Widzimy znerwicowaną żonę wpływowego mieszkańca miasteczka, apodyktyczną, matkę, wścibską podglądaczkę i sierżanta, który w domowym zaciszu nosi damskie stroje. W przeciwieństwie to nich Tilly, to piękna kobieta, wytworna i elegancka. Połączenie tych wszystkich wad i zalet skutkuje groteskowymi sytuacjami, które skłaniają do myślenia. 

"Projektantka" to powieść wielowymiarowa. Jej fabuła dotyka wielu zagadnień i problemów. Autorka nie boi się poruszać tematów trudnych zarówno dla kobiet, jak i dla członków małych społeczności. W życiu jej bohaterów zachodzą gwałtowne zmiany, na ich obecnej sytuacji rzutują wydarzenia, które miały miejsce lata temu. W książce widzimy podział na tych dobry i złych. Główna bohaterka żyje w przeświadczeniu, że przynosi pecha. Wszyscy, którzy się do niej zbliżają cierpią. 

Książka Rosalie Ham do świetne połączenie kilku gatunków. Mamy powieść obyczajową z bogatym tłem społecznym, kryminał, romans. Pisarka z łatwością balansuje pomiędzy nimi. Fabuła jest wielowątkowa, dobrze napisana, więc czytanie jest przyjemnością. "Projektantka" to książka, która z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom powieści obyczajowych. Autorka ma ogromny talent do opowiadania, co udowodniła poszczególnymi wątkami. 

Za książkę dziękuję Panu Filipowi

6 komentarzy:

  1. Czytałam bardzo dużo pozytywnych opinii o filmie, ale nie wiedziałam że powstał on na podstawie książki. Muszę szybko nadrobić braki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem fanką powieści obyczajowych, okładka jest świetna, a ja całkowicie gotowa na czytanie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się zadziwiająco dobrze, muszę sięgnąć po książkę zanim trafię na ekranizację :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna recenzja, okładka tak samo. Biorę sie za czytanie :)
    PS obserwuje, świetny blog ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie zorientowałam się, że to na podstawie książki:) ale film rewelacyjny, śmiałam się i płakałam na przemian
    Pozdrawiam,
    http://blog-projektksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam film! Szkoda, że nie wiedziałam o istnieniu książki :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Recenzyjka , Blogger